www.interstage.dk

 

Sound Devices 700 serie

 

AVM logo

   

Nice Device af Eddy Bøgh Brixen Sound devices har kreeret et indbydende og bærbart bud på DAT'ens afløser. Det er en digital lydoptager med fire kanaler og strømforsyning fra Sony-kompatible lithium-ion batterier.

September 2002

 

DAT'en synger på sidste vers. Det har den sådan set gjort længe. Problemet har bare været, at den rigtige afløser ikke var fundet. MiniDisc formatet har forsøgt sig, men det er svært at forbinde MD med højkvalitetslyd, når man starter med at smide i omegnen af 90% af informationen bort inden lyden havner på disken. Det har hele tiden ligget i luften, at harddisken kunne være en mulig afløser i samspil med solid state hukommelser. Problemet med harddisken har dog været kapaciteten for den højopløste lyd samt ikke mindst at få de mange data hældt over på noget andet, hvis man da ikke skiftede hele disken.
Her er så en afløser: Sound Devices 744T Portable Audio Recorder - kompakt, robust og helt genial. Der er taget hensyn til stort set alle de krav, man måtte stille til en nutidig bærbar kvalitetsoptager.

Generelle specs
744T kan optage i fire kanaler. To XLR indgange kan enten anvendes som to mono mikrofon/linieindgange (kanal 1 & 2) eller som to gange AES3 digitalt input til de fire kanaler. De to øvrige analoge indgange opererer kun ved linieniveau via TA3 connectorer.
Lyden (lydfilerne) optages på en 40 GB intern harddisk (HD), eller på flytbart Compact Flash hukommelseskort (CF). Der kan optages lineært med 16 eller 24 bit opløsning ved alle gængse samplingfrekvenser mellem 32 kHz og 192 kHz og det i 1 4 kanaler. Hvis man endelig skal spare på bit budgettet, kan man vælge at optage i MP3 format med bitrater fra 320 kbps og ned til 64 kbps. Ekstremerne vil da hedde 5 timer i fire kanaler ved 24 bit/192 kHz og godt 1400 timer (!) i MP3, mono ved 64 kbps.
Lydfilerne kan overføres internt mellem HD og CF, ligesom der kan optages parallelt på de to medier. Ud af maskinen anvendes FireWire med fuld udnyttelse af båndbredden, dvs. 400 Mbps. Det betyder, at en fuld 40 MB HD er overført på godt 13 minutter. Tidskoden lægges som metadata i lydfilerne, .BWF eller .WAV. Tidskodedelen indeholder i øvrigt alt ønskeligt og er "importeret" fra Ambient, der kan det der.

Fysikken
744T vejer 1,6 kg (det er da til at bære!) og har dimensionerne 4,2 x 19,3 x 11,2 cm (uden stik). Kabinet og chassis er opbygget i aluminium og rustfrit stål i lækker finish.
Der anvendes genopladeligt batteri i form af Lithium-ion, kompatibelt til Sonys M og L serier. Strømforsyningen håndteres, som det kendes fra laptops: Er der behov for ladning, lades der, ellers leveres blot driftsstrøm. Driftstiden er ca. 2 timer. Når hovedbatteriet er fladt, holdes tidskoden efterfølgende i live i flere timer med internt back up batteri.

Menuen
Man kan vel snart ikke få en lommelampe, uden at den er menu styret. Alverdens menu udviklere må derfor have fået en vis træning i at producere brugervenlige menu strukturer. Sådan er det ikke altid, men Sound Devices har lært lektien. Når man står manual løs i 20 graders frost med valne fingre og dårlig hukommelse, så er det rart med en flad menu. Tryk på menu knappen og drej på rattet, dvs. menu vælgeren: Alle menupunkter er grupperet i samme lag begyndende med setup valg og sluttende med update af software.

For at gøre det enkelt for brugerne kan man vælge mellem generelle opsætninger som factory/film/music eller man kan kreere egne opsætninger, som man enten gemmer på HD eller CF. Er man flere brugere, kan hver have sin opsætning på et løst kort.
Der er opsætningsmuligheder for stort set alt. Bare for at nævne et par stykker: Pre Roll time: Hvor lang tid skal der optages forud for start (dejlig feature for de fummelfingrede). Individuel basafskæring på mikrofonindgangene ved 40, 80, 160 eller 240 Hz. Individuel delay på hver indgang (f.eks. til tidsmæssig tilpasning mellem mikrofoner i kanal 1 2 og digitale trådløse mikrofoner i kanal 3 4).

I brug
I forhold til sit kompakte ydre er det overraskende så let recorderen lader sig betjene. Niveaukontrollerne på kanal 1 2 kan låses (maskinen er altså også for de kalibrerede lydfolk). Der er masser af lys (justerbart) i lysdioderne, der dels giver et overblik over konfigurationen, dels viser udstyring. Der er også masser af energi til rådighed i hovedtelefonudgangen. Banale, men basale egenskaber, som bare skal være i orden.
Nu vi er ved det banale: Lydkvaliteten er absolut i top. Selv i monitor udgangen.
Mangler? Tja, nogen ville måske ønske fire mikrofonindgange, men i praksis vil man til field production som regel have en boom med en eller to mikrofoner samt en eller to trådløse kanaler. I musikproduktion vil man formodentlig spænde en mikser foran. Så den valgte konfiguration vil være brugbar i langt de flest tænkelig situationer.

Konklusion
Det kan siges kort: Nice device, velydende, vellydende, nærmest idiotsikker og til at betale. En lillebror (722T) med bare to kanaler men stort set samme faciliteter er på vej.
Importør: Interstage A/S, www.interstage.dk

Eddy Bøgh Brixen

 

 

 

 

September 2002

Link til AVM's hjemmeside

 

 

Interstage - pro audio with a smile

Link til Interstage hovedmenu